Harvia on globaali johtaja saunamarkkinoilla liikevaihdolla ja maantieteellisellä kattavuudella mitattuna. Vuonna 1950 perustettu Harvia on perustamisestaan lähtien kartuttanut tietämystä maailman kaikista saunakulttuureista ja -tyypeistä. Näiden ympärille yhtiö on rakentanut kattavan valikoiman kiukaista ja niiden komponenteista kokonaisiin saunaratkaisuihin. Harvia johtaa ja uudistaa globaalia saunamarkkinaa siten, että kaikilla on syy kokea sauna.
Kasvava globaali markkina
- Markkinan potentiaali on merkittävä: erittäin pirstaloituneen globaalin saunamarkkinan arvo on noin 3,5 miljardia euroa.
- Historiallisesti kasvu on ollut keskimäärin 5 prosenttia vuodessa. Markkinan arvioidaan kasvavan seuraavan viiden vuoden aikana yli 5 prosenttia vuodessa saunan ja sen terveyshyötyjen tunnettuuden kasvun ansiosta.
- Saunamarkkina on ollut perinteisesti suhdannevakaa erityisesti vakiintuneilla saunamarkkinoilla, sillä perinteisten saunamarkkinoiden korvauskysyntä on vahvaa.
Globaalisti johtava toimija saunamarkkinoilla
- Harvian osuus globaalista saunamarkkinasta on noin 5 % ja kiuas- ja komponenttimarkkinasta yli 20 % (johdon arvio).
- Harvia on johtava toimija ydinmarkkinoillaan: keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Amerikka (35,4 % liikevaihdosta vuonna 2024), Manner-Eurooppa (30,1 %) ja Pohjois-Eurooppa (25,0 %). Harvian liikevaihto vuonna 2024 oli 175,2 miljoonaa euroa.
- Harvia jatkaa kannattavan kasvun luomista etenkin Euroopan ulkopuolisilla houkuttelevilla ja strategisesti merkittävillä markkinoilla, esimerkiksi Yhdysvalloissa ja tietyissä Aasian-Tyynenmeren alueen maissa, kuten Japanissa, Kiinassa ja Australiassa.
- Harvia pyrkii myös toimimaan alan aktiivisena konsolidoijana yritysostojen kautta, mukaan lukien höyry- ja infrapunasaunat.
- Harvian liiketoiminnan kapasiteetti ja globaali ulottuvuus sekä skaalaedut muun muassa tuotannossa ja hankinnoissa luovat Harvialle selkeän kilpailuedun. Lisäksi organisaatiolla on kattava kokemus saunaliiketoiminnasta sekä B2B- ja kuluttajamarkkinoista.
Vahvat brändit, kokonaisvaltainen tuotevalikoima ja uudet innovaatiot
- Harvian globaaleja pääbrändejä ovat Harvia ja EOS, joita tukevat itsenäiset alueelliset ja taktiset brändit Almost Heaven Saunas, Kirami ja ThermaSol. Harvia on yksi markkinoiden useimmin tunnistetuista globaaleista saunabrändeistä.
- Harvia-konsernin brändeillä on vahva markkina-asema ja tunnettuus yhtiön päämarkkinoilla.
- Harvia tarjoaa niin ammattilaisille kuin kuluttajille huippuluokan tuotevalikoiman, joka kattaa kaikki saunatyypit ja sisältää eri hintaluokan tuotteita kokonaisvaltaiseen saunakokemukseen.
- Tulevaisuuden kasvua tukee laaja joukko innostavia ja vastuullisia innovaatioita, joiden edistyksellinen muotoilu, huippuluokan käyttökokemus ja uudet digitaaliset ratkaisut täydentävät saunaelämystä. Harvia keskittyy kasvun vauhdittamiseen erityisesti saunaratkaisujen myynnin kautta.
Tehokas toimintamalli
- Harvian liiketoiminta on tyypillisesti alhaisen investointitarpeen sekä tehokkaiden ja joustavien tuotantoprosessien vuoksi hyvin pääomatehokasta.
- Harvialle on ominaista vankka tuotannon ja toiminnan tehokkuus, tiivis yhteistyö hankinnan, tuotannon, tuotekehityksen ja myynnin välillä sekä modernit tuotantolaitokset.
- Operatiivisen tehokkuuden avaintekijöitä ovat kehittynyt myynnin ja toiminnan suunnittelu, globaali hankintastrategia, valmistusprosessien automatisointi sekä ketterä kuljetusverkosto.
- Yksi painopistealueista on vastuullisuus toimitusketjussa.
Pitkät asiakassuhteet ja monipuoliset jälleenmyyntikanavat
- Laaja ja monipuolinen asiakaskunta kattaa saunojen erikoisliikkeet, rautakaupat, vähittäis- ja verkkokaupat, tukkukaupat sekä saunanasentajat ja -rakentajat.
- Tuotteita myydään maailmanlaajuisesti pääasiassa jälleenmyyntiverkoston kautta sekä myös suoraan loppukäyttäjille Harvian verkkokauppojen, kuten Almost Heaven Saunasin almostheaven.com-kaupan ja Kiramin verkkokaupan kautta.
- Harvia jatkaa jälleenmyyntiverkoston laajentamista monipuolisemman asiakaskunnan saavuttamiseksi nykyisillä markkinoilla sekä maantieteellistä laajentumista.
Vahva kannattavuus ja kassavirta
- Liiketoiminnan vakaus, tyypillisesti korkea kassavirtasuhde ja alhaiset investointitarpeet yhdistettynä yhtiön tulokseen luovat vankan perustan kannattavalle kasvulle ja osingonmaksukyvylle.
- Oikaistu liikevoittoprosentti oli 21,2 % vuonna 2024. Operatiivinen vapaa kassavirta oli 35,0 milj. euroa.