Teknologia ja innovaatiot
Harvian strategisena tavoitteena on tuoda markkinoille uusia, innostavia innovaatioita, joissa on edistyksellinen muotoilu ja erinomaisia digitaalisia ratkaisuja.
Harvian strategisena tavoitteena on tuoda markkinoille uusia, innostavia innovaatioita, joissa on edistyksellinen muotoilu ja erinomaisia digitaalisia ratkaisuja.
Harvia on maailmanlaajuinen saunaratkaisujen johtaja, joka tuntee eri saunakulttuurit ja -tyypit. Tämä huomioidaan yhtiön tuotevalikoimassa: eri markkinat haluavat erilaisia tuotteita.
Markkinoiden tarpeeseen Harvia vastaa viidellä tuotekategorialla, joita ovat lämmityslaitteet, saunat ja kylpytynnyrit, höyrytuotteet, lisätarvikkeet ja kiuaskivet sekä varaosat ja palvelut.
Harvian tavoitteena on tuoda markkinoille uusia, innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja erityisesti saunojen tuoteryhmään, laajentaa yhtiön tarjoamaa etenkin Euroopan ulkopuolella ja vahvistaa yhtiön digitaalisia kyvykkyyksiä. Lisäksi yhtiö keskittyy lisäämään automaatiota ja parantamaan tehokkuutta koko toiminnassaan sekä varmistamaan, että operatiivinen toiminta tukee yhtiön pitkän aikavälin kasvua. Esimerkiksi Muuramen tehtaalla on automatisoitu manuaalisia tuotantoprosesseja. Robotiikan ja uusien koneiden ansiosta tehokkuus ja tuottavuus ovat parantuneet merkittävästi.
Harvia pyrkii suunnittelemaan saunaratkaisuja, jotka kuluttavat vähemmän energiaa. Kiukaan lisäksi myös saunassa käytetyillä materiaaleilla, eristyksellä ja ilmanvaihdolla on merkittävä vaikutus energiankulutukseen.
Harvia toi vuonna 2024 markkinoille maailman ensimmäisen aurinkoenergialla toimivan sähkösaunan. Kirami FinVision Zero -sauna on erinomainen esimerkki Harvian työstä energiatehokkaampien ja kestävämpien saunaratkaisujen kehittämiseksi. Kesäkuussa 2025 Harvia ja Toyota julkistivat kehittävänsä yhdessä vetykäyttöistä saunan konseptimallia. Vety on lämmitysmenetelmänä houkutteleva, koska vety ei tuota lainkaan hiilidioksidia palaessaan.
Harvia on tutkinut vuosia puun palamista pienhiukkaspäästöjen näkökulmasta, mutta myös optimoidakseen palamisen tehosuhteen puulämmitteisissä kiukaissa.
Tuotekehityksen tuloksena on syntynyt muun muassa Harvia GreenFlame, jonka edistyksellinen rakenne takaa 70 % matalammat pienhiukkaspäästöt tavalliseen samankokoiseen puukiukaaseen verrattuna.
Harvia on tutkinut myös lämmön terveysvaikutusten vastakohtaa eli kylmäaltistusta. Kehon säännöllisellä altistamisella kylmälle vedelle lyhyeksi ajaksi kerrallaan on useita terveyshyötyjä, mukaan lukien vastustuskyvyn vahvistuminen, stressin väheneminen, parempi unenlaatu, nopeampi palautuminen liikunnan jälkeen, kivunlievitys sekä ruskean rasvan aktivoituminen.
Vuonna 2023 Harvia toi markkinoille kotikäyttöön tarkoitetun Harvia Frosty -kylmäaltaan.
Harvian saunoihin saa erilaisia digitaalisia ratkaisuja, kuten valo- ja äänijärjestelmiä sekä WiFi-yhteensopivia ohjauskeskuksia. Uudet digitaaliset mahdollisuudet ja saunan etäohjaus kiinnostavat kuluttajia erityisesti Yhdysvalloissa. ThermaSolin älykkääseen teknologiaan liittyvä osaaminen auttaa tarjoamaan asiakkaille entistä edistyksellisempiä ja personoituja hyvinvointikokemuksia.
Harvia pyrkii jatkuvasti kehittämään digitaalisia ratkaisuja ja lisämään automaatiota myös sisäisessä toiminnassaan tehostaakseen toimintaansa ja parantaakseen asiakaskokemusta.
Harvian innovaatiotyö näkyy myös tuotteiden designissa. Erityisesti EOSin kiukaat ovat kuin taideteoksia.
Muotoilunsa ansiosta suuren suosion saavuttaneesta Cilindro-sähkökiukaasta tuotiin vuonna 2024 markkinoille puulämmitteinen versio.
Eri saunamarkkinoilla ja -kulttuureissa on erilaiset syyt ja tavat saunoa, ja näihin Harvia vastaa kattavalla tuoteportfoliollaan. Yhtiö tuo markkinoille jatkuvasti uusia tuotteita, jotka vastaavat paikalliseen kysyntään ja määräyksiin esimerkiksi virtalähteiden suhteen.
Suomalaisille sauna on tärkeä osa kulttuuria. Suomessa on yli 3 miljoonaa saunaa ja 5,6 miljoonaa ihmistä. Kotitalouksien saunat ovat pääasiassa sähkösaunoja tai puulämmitteisiä saunoja. Saunomiseen liittyy vahvasti puhdistautuminen, mutta se on myös sosiaalinen tapahtuma.
Manner-Euroopan ja erityisesti keskisen Euroopan saunakulttuurin keskiössä on hyvinvointi ja rentoutuminen. Saunoja on esimerkiksi kylpylöissä ja hotelleissa, mutta yhä useammin myös kotona. Perinteisen saunan lisäksi infrapunasaunat ovat suosittuja.
Pohjois-Amerikan saunakulttuuri on kehittymässä. Kehityksen ajurina toimii hyvinvointitrendi. Infrapunasaunoja, höyrysuihkuja ja sekä puulämmitteisiä että sähkösaunoja löytyy kodeista, kuntosaleilta, kylpylöistä ja hyvinvointikeskuksista. Yhdysvalloissa on vahva takapihakulttuuri, ja yhä useammin takapihalta löytyy tynnyrisauna.
Aasiassa yksi tärkeä markkina Harvialle on Japani, jossa saunomis- sekä kylpemiskulttuuri ovat tärkeä ja iso osa kulttuuria ja historiaa. Onsen- ja sento-kylpylöissä saunomiseen liittyy monia rituaaleja. Puhdistautuminen ja hiljaisuus ovat olennainen osa japanilaista saunakokemusta. Infrapunasaunat ovat suosittuja kaupunkien hyvinvointikeskuksissa.
Harvian lämmityslaitevalikoima kattaa kiukaat, ohjauskeskukset ja infrapunasäteilijät. Lämmityslaitteet ovat Harvian suurin tuoteryhmä, ja niiden osuus vuoden 2024 liikevaihdosta oli 53,6 %.
Harvian valikoimassa on sekä sisä- että ulkosaunoja, saunasisustusratkaisuja ja kylpytynnyreitä. Vuonna 2024 tuoteryhmän osuus liikevaihdosta oli 26,7 %
Harvialla on höyrytuotteita, kuten höyrysaunoja ja -suihkuja, sekä ammatti- että kotikäyttöön. ThermaSolin valikoimassa on höyrygeneraattoreita ja -suuttimia, digitaalisia ohjauskeskuksia ja älysuihkukomponentteja. Vuonna 2024 höyrytuotteiden osuus liikevaihdosta oli 6,1 %.
Tuoteryhmän tuotteita ovat kiuaskivet, saunatarvikkeet, kuten tekstiilit ja löylytuoksut, sekä muut lisätarvikkeet, kuten ääni- ja valaisinratkaisut ja vesihygieniatuotteet. Tuoteryhmän osuus vuoden 2024 liikevaihdosta oli 6,9 %.
Harvia tarjoaa kiukaiden varaosia sekä asennus- ja huoltopalveluita. Tuoteryhmän osuus liikevaihdosta oli 6,7 %.
Harvialla on viisi markkinassa hyvin tunnettua tuotemerkkiä: Harvia, EOS, Almost Heaven Saunas, Kirami ja ThermaSol. Niiden laajan tuotevalikoiman ansiosta voimme tarjota räätälöityjä saunaratkaisuja kilpailukykyisesti sekä kuluttajille että ammattilaisille. Tuotevalikoima kattaa kaikki saunatyypit ja sisältää tuotteita eri hintaluokissa.