Toimitusjohtajan katsaus
Osavuosikatsaus tammi−maaliskuu 2025
Osavuosikatsaus tammi−maaliskuu 2025
Toimitusjohtaja Matias Järnefelt:
Harvia ylsi vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä vahvaan suoritukseen ja kaikkien aikojen korkeimpaan myyntiin. Kasvoimme kaikilla myyntialueilla, mutta selvästi nopeinta kasvu oli Pohjois-Amerikassa. Samanaikaisesti saavutimme vahvan kannattavuuden ja edistimme keskeisiä strategisia aloitteita ja investointeja menestyksen tukemiseksi pitkällä aikavälillä.
Harvian liikevaihto vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli 52,0 milj. euroa, mikä on 22,7 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Pohjois-Amerikka muodosti yli 80 % kokonaisliikevaihdon kasvusta. Kuten kahdella edellisellä vuosineljänneksellä, ThermaSolin hankinta kasvatti odotetusti kokonaismyyntiämme. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 14,1 %.
Harvia saavutti ensimmäisellä vuosineljänneksellä vahvan kannattavuuden. Kaikki myyntialueet kasvoivat.
Globaalin talouden ja kauppapolitiikan aiheuttama yleinen epävarmuus lisääntyi ensimmäisellä vuosineljänneksellä, millä oli kuitenkin vain vähäinen vaikutus saunamarkkinan olosuhteisiin ja Harvian suoritukseen. Pohjois-Amerikassa markkinakysyntä pysyi vahvana korkean kysynnän talvikauden edetessä. Kampanjoilla ja alennuksilla oli pienempi rooli alueen myynnissä verrattuna vuoden 2024 viimeiseen neljännekseen. Toteutimme myös hinnoittelutoimenpiteitä, joilla kompensoitiin materiaalien kustannuksissa tapahtuneita muutoksia. ThermaSolin integraatio eteni hyvin, mikä heijastui positiivisesti myyntiin ja suunniteltujen kustannussynergioiden toteutumisessa. Tämä kaikki vaikutti positiivisesti koko Harvian liikevoittomarginaaliin.
APAC & MEA -alueella kasvumme jatkui. Samaan aikaan edistimme strategisia hankkeita tulevan menestyksen tukemiseksi alueen keskeisissä maissa. Harvian muihin myyntialueisiin verrattuna APAC & MEA -alueen liikevaihto on edelleen pieni ja vaihtelee herkemmin erityisesti suurten yksittäisten toimitusten ja projektimyyntien seurauksena. Nämä tekijät vaikuttivat vuoden 2024 viimeisen neljänneksen erinomaiseen myyntisuoritukseen alueella, mutta johtivat alhaisempaan kasvuun vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä.
Euroopan markkinaolosuhteissa ja Harvian myyntisuorituksessa alueella näkyi vain vähäisiä muutoksia ensimmäisellä neljänneksellä. Vaikka Euroopan saunamarkkinat ovat osoittaneet asteittaista positiivista kehitystä usean vuosineljänneksen ajan, olosuhteet pysyivät haastavina – erityisesti Pohjois-Euroopassa. Elpyminen oli hitainta Suomessa, missä kuluttajaluottamus ja rakennusalan aktiivisuus pysyivät alhaisella tasolla.
Oikaistu liikevoitto ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 11,9 milj. euroa, mikä vastaa 18,1 % kasvua edellisvuodesta. Oikaistu liikevoittomarginaali oli 22,9 %. Harvian operatiivinen vapaa kassavirta oli ajanjaksolla 10,2 milj. euroa ja kassavirtasuhde 73,7 %. Onnistuneet toimenpiteet toimitusketjun, hinnoittelun ja nettokäyttöpääoman hallinnassa vaikuttivat positiivisesti Harvian vahvaan kannattavuuteen ja kassavirtaan. Lisäksi kannattavuuttamme tuki myyntivolyymien kasvu sekä matalamman hintatason kampanjamyynnin pienempi osuus. Taloudellinen kehityksemme vuosineljänneksellä oli vahvaa, ja haluankin esittää vilpittömät kiitokseni koko Harvian tiimille ja kumppaneillemme heidän erinomaisesta panoksestaan.
Hyvien lyhyen aikavälin tulosten saavuttamisen lisäksi olemme jatkaneet systemaattisia investointeja innovaatio- ja portfoliokehitykseen, brändin rakentamiseen, kaupalliseen toteutukseen sekä henkilöstön ja organisaation kehittämiseen, tavoitteenamme vahvistaa pohjaa kannattavalle pitkän aikavälin kasvulle. Muutamat hankkeet vuosineljännekseltä, jotka haluan mainita, ovat keskeisen Yhdysvaltain digitaalisen myyntikanavamme, almostheaven.com-verkkosivuston, päivittäminen ja ThermaSol-brändin uudistaminen. Olen myös iloinen, että yksi vuoden 2024 keskeisistä innovaatioistamme, suositun Cilindro-kiukaamme puulämmitteinen versio, on saanut vahvan jalansijan markkinoilla ja tuottanut merkittävää myyntiä jo ensimmäisellä vuosineljänneksellään markkinoilla.
Harvian pitkän aikavälin kasvua tukevat keskeiset ajurit ovat edelleen vahvat. Kiinnostus saunoihin ja niiden terveyshyötyihin jatkaa kasvuaan maailmanlaajuisesti, ja saunamarkkinat tarjoavat Harvialle sekä orgaanisia että epäorgaanisia kasvumahdollisuuksia. Olemme hyvissä asemissa johtaaksemme ja uudistaaksemme saunamarkkinaa niin, että kaikilla on syy kokea sauna. Lyhyellä aikavälillä globaalin talouden ja erityisesti Yhdysvaltain tullien muutosten nopeus ja ennakoimattomuus voivat aiheuttaa Harvialle satunnaisia haasteita. Kuitenkin moniin keskeisiin kilpailijoihimme verrattuna Harvian asema on suhteellisen vahva. Esimerkiksi noin 70 % Pohjois-Amerikassa myymistämme tuotteista valmistetaan paikallisesti Yhdysvalloissa, mikä pienentää tullien vaikutusta Harviaan. Kymmenen tuotantolaitostamme Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa lisäävät myös joustavuuttamme reagoida markkinadynamiikan ja toimitusketjun olosuhteiden muutoksiin.
Kaiken kaikkiaan Harvian menestysmatka globaalin saunamarkkinan johtajana etenee hyvin. 75-vuotisjuhlavuotemme on saanut vahvan alun.